Skip to main content

מסלולי טיול בסביבה

שמורות טבע בתשלום (רשות שמורות הטבע והגנים)

שמורת-הדן

שמורת הדן

בשמורת הטבע תל דן נובע נחל דן – הגדול והחשוב במקורות הירדן. שפע המים, שמקורם בשלגי החרמון הוא המקור להתפתחותה של אחת הערים הגדולות והעתיקות בישראל, העיר דן – נקודת ציון חשובה בגבולה הצפוני של ארץ ישראל.

דרכי הגעה: על כביש 99 (קריית שמונה-מסעדה), כ- 11 ק"מ מזרחית לצומת המצודות.
בסמוך לקיבוץ דן.

בימי שישי וערבי חג 8:00-16:00

בימי שישי וערבי חג 8:00-15:00

שמורת-הבניאס

שמורת הבניאס

בשמורת הטבע נחל חרמון (הבניאס) נמצא המפל הגדול בישראל, מעל זרם המים השוצף כל ימות השנה נמתח שביל תלוי, ויש בה שרידים ייחודים של מורשת האדם.

דרכי הגעה: מכביש 99, מקרית שמונה או ממסעדה כ-15 דקות.

בימי שישי וערבי חג 8:00-16:00

בימי שישי וערבי חג 8:00-15:00

נחל-שניר

שמורת שניר

נחל שניר (החצבאני) הוא הארוך במקורות הירדן. הנחל זורם כל ימות השנה, ולאורכו "יער גדות" מפותח של עצי דולב וקירות הבנויים מנטף נחלים. שלא כמו שאר מקורות הירדן, נחל שניר הוא בעל אופי שיטפוני, ולכן יש בו הבדלים ניכרים בין זרימת החורף לזרימת הקיץ.

בימי שישי וערבי חג 8:00-16:00

בימי שישי וערבי חג 8:00-15:00

מסלולי טיול ללא תשלום

נחל גובתה

למרות שהמסלול אינו ארוך הוא מדורג כמסלול המתאים למיטבי לכת' מאחר ונדרשת מיומנות הליכה בין סלעים גדולים. משך המסלול הוא כ-5 שעות והוא מתאים לכל עונות השנה/ עם זאת, מומלץ שלא לטייל בו בזמן ואחרי גשם מפאת סכנת החלקה. במסלול אין מים ומומלץ להיעזר במקל הליכה.

להלן מספר אפשרויות לטיול: מסלול מעגלי היוצא וגם חוזר לחניון נבי-חזורי [3] . תחילת המסלול זהה, אלא שבאמצע הדרך הם נפרדים והמסלול המעגלי עולה בעליה תלולה לעבר מבצר נמרוד [5]. במסלול זה ניתן ליהנות מביקור במבצר המרשים ובסופו ישנה הליכה על דרך עפר עד שחוזרים לחניון (ניתן להשאיר רכב שני בחניון גן לאומי מצודת נמרוד). חלקו השני של המסלול אינו מוצל ולכן אינו מומלץ בימים חמים.
מסלול שאינו מעגלי – המסלול מתחיל חניון נבי חזורי [3] ומתקדם כמו המסלול המעגלי, אלא שבמקום חזור לרכב, המסלול ממשיך מנקודה 5, דרך מבצר נמרוד (כניסה למבצר בתשלום) מערבה ,במורד הרכס, עד לנקודת הסיום של המסלול הראשון – הבניאס [6]. מסלול זה כולל את כל האתרים היפים ביותר במסלול (הנחל הירוק, המבצר והבניאס), הוא קשה יותר וחלקו השני אינו מוצל.

איך מגיעים: עבור המסלול הקווי: השארת הרכב המאסף (נוסעים בכביש 90 צפונה עד קריית שמונה וחוצים אותה). בקרבת היציאה הצפונית של העיר מגיעים לצומת המצודות, שם פונים ימינה בכביש 99 לכיוון מסעדה. בכביש זה נוסעים ישר כל הזמן עד לכניסה הראשית לשמורת הבניאס [נקודה 1 במפה] את הרכב המאסף נשאיר בחניון השמורה  (או בסמוך אם לא רוצים לשלם)

הגעה לתחילת המסלול: ממשיכים עם כביש 99 לצומת מפל סער – הצומת עם כביש 989 [2] שם פונים שמאלה לכיוון נווה אטיב (במקום ישנו שילוט לכיוון מצודת נמרוד).  לאחר כ-4.5 ק"מ נעבור ליד הכניסה למצודת נמרוד, ניסע עוד קילומטר עד נראה משמאלנו שלט לנבי חזורי ואתר ההנצחה לזכר חללי סיירת אגוז [3]. נכנסים לחניון העפר המסודר ומכאן עם שולחנות פיקניק ומים זורמים ובנקודה זו מתחיל הטיול הרגלי.

נחל עורבים

איך מגיעים : אם נגיע מרמת הגולן – נגיע לצומת האמיר-ווסט ובה נפנה לכיוון מערב. ניסע 4 ק"מ, לאחר הכניסה לישוב קלע נפנה ימינה עם ציר הנפט. ניסע 2.5 ק"מ, בדרך נעבור את הכניסה האחורית לישוב מצוק עורבים- קלע אלון. אם נגיע מדרום – ניסע מצומת מחניים מזרחה בכביש 91 לכיוון קצרין. אחרי קיבוץ גדות, ישנה פנייה שמאלה בכביש 918 לכיוון גדות, ולאחר 10 ק"מ נגיע לצומת גונן, בה נפנה ימינה לכיוון צומת ווסט- מרום גולן. לאחר 6 ק"מ, מעט אחרי שנעבור את הכניסה לישוב קלע אלון, נפנה שמאלה על ציר הנפט. נתחיל את ההליכה בנקודה בה הנחל חוצה את ציר הנפט, מצדה השמאלי של הדרך ישנו שלט ירוק של רשות הטבע והגנים בו רשומים חוקי השמורה, וגדר פרוצה.

עין חשק

דרכי הגעה: מגיעים לקיבוץ גונן, ומשם עולים עם כביש 959 מערבה לכיוון רמת הגולן. ממש עם תחילת העלייה ישנה פנייה חדה שמאלה, כאשר נחנה את הרכב ברחבת עפר מצד ימין לכביש.

מסלול: בארץ הקטנה שלנו ישנם המון מסלולי טיול מעניינים ויפים שאפשר לשלב בהם טבילה במעיינות טבעיים. במורדות רמת הגולן, כאשר עולים מקיבוץ גונן אל רמת הגולן, ממש מעט אחרי תחילת העלייה ישנו עיקול חד שמאלה, כאשר לעולים ברכב יש מימין מקום לחנות (ניתן גם לחנות בקיבוץ גונן ולטפס מעט ברגל, למי שרוצה לשלב את המעיינות באזור בטיול גדול יותר של כמה ימים).

משם ממשיכים דרומה עם השביל. לאחר מספר דקות השביל מתפצל. ניתן ללכת ימינה (ולאחר פיצול נוסף שמאלה) ומגיעים לעין חשק (הנקרא בשמו המקורי עין גונן). זהו מעיין קטן ונחמד עם מים קרירים, שם מאוד נחמד לטבול, ניתן לעשות קפה, לנגן או סתם להנות מהאווירה, מהנוף ומהמעיין. אם בפיצול הראשון פונים שמאלה ממשיכים לטפס במעלה ההר, לכיוון חורשת אקליפטוסים. השביל (המסומן בכחול) מתעקל ימינה אך אנו נחצה את גדר הבקר מימין ונמשיך עם פלג המים שהיה סמוך לשביל עד כה, עד לעין מיימון היפה. בילוי מאוד נחמד ומהנה.

מצפה_בניה_במשגב_עם

מצפה בניה

דרכי הגעה: לאלה הבאים מכביש 90 (צומת מחניים-מטולה): יש לנסוע צפונה עד לצומת כפר גלעדי-תל חי, לאחר מכן יש לפנות מערבה (שמאלה) אל כביש 9977, משם להתחבר עם כביש 886 עד לפני שער הכניסה לקיבוץ משגב עם. מעט לפני שער הכניסה ישנו שלט חום המפנה מזרחה (ימינה) אל מצפה בניה. נוסעים כ-150 מטר אל החנייה שלמרגלות המצפה.
לאלה הבאים מצומת ישע (מצודת כח): יש לנסוע צפונה בכביש 886 לכיוון קריית שמונה אל קיבוץ משגב עם

מצפה בניה לזכרו של בניה ריין ז"ל ממוקם ליד גדר קיבוץ משגב עם. ניתן להשקיף ממנו על שטחים נרחבים בצפון הארץ, מהחרמון ועמק החולה במזרח ועד לכפרי דרום לבנון במערב ובצפון. הביקור במצפה בניה היא חויה מרגשת במיוחד לאור הקלטת סיפור חייו בקולה של אמו שמושמע במצפה.